Tuesday, May 8, 2007

David di Donatello Awards

What a beautiful day today: the sun, the flowers, the birds... then a little bit of cinema information is good too! Please read this article from La Repubblica. I hope we'll be able to watch these films soon in US too...



SPETTACOLI & CULTURA

Dodici candidature per "La sconosciuta", 11 per "Nuovomondo" e per "Mio fratello è figlio unico". Si decide il 14 giugno.
David Donatello, Tornatore in pole, poi i film di Crialese e Luchetti.
(di CLAUDIA MORGOGLIONE)


ROMA - Il record, quest'anno, va alla "Sconosciuta" (photo): il noir a tinte forti di Giuseppe Tornatore - con dodici nomination ufficiali - ottiene la pole position, nella corsa ai David di Donatello. Cioè ai veri e propri Oscar italiani, giunti alla edizione numero 51, e le cui nomination sono state annunciate oggi, in una cerimonia in pompa magna che si è tenuta in Campidoglio. E a cui hanno partecipato anche molti autori a interpreti degli altri film favoriti, nella corsa alla statuette. A cominciare dal vero fenomeno della stagione, "Mio fratello è figlio unico" (photo)di Daniele Luchetti. Ovvero, una delle pellicole grandi protagoniste della rinascita al botteghino del made in Italy: l'unica, tra quelle con grandi incassi, che coniuga atmosfere popolari a un indubbia qualità. E così anche i grandi elettori del cinema - capitanati dal presidente dell'Ente David, Gian Luigi Rondi - hanno deciso di premiarlo, con undici candidature, molte delle quali pesanti: miglior film, miglior regia, migliori attori (il protagonista Elio Germano, il non protagonista Riccardo Scamarcio) più una serie di categorie più tecniche. E adesso Luchetti non nasconde la sua gioia: "Sono contento - dichiara - che sia stata riconosciuta l'onestà di questo film, sempre rispettoso dell'intelligenza di chi lo ha fatto e di quella del pubblico". E adesso regista e cast si preparano alla trasferta al Festival di Cannes, dove l'opera è in cartellone nella sezione "Un certain regard": "Un appuntamento a cui si apprestiamo con grande autoironia", conclude Luchetti, tra l'allegro e lo scaramantico.
















A pari merito con "Mio fratello è figlio unico", per numero di candidature (11), c'è anche il film rivelazione dell'ultima Mostra di Venezia, "Nuovomondo" (photo) di Emanuele Crialese. In lizza, oltre che per miglior film e migliore regia, anche con il suo attore protagonista, Vincenzo Amato. Per il regista, una buona affermazione ai David sarebbe anche un modo per consolarsi per la delusione subita agli Oscar: la pellicola era stata selezionata per rappresentare il nostro Paese, ma non è arrivata nemmeno nella cinquina di finaliste. E poi, naturalmente, c'è lui, Tornatore. Che festeggia il suo ritorno al cinema, dopo una lunga pausa di riflessione, con il pienone di nomination: oltra al solito binomio film-regia, da segnalare quella come miglior attrice per la sua intensa eroina femminile, l'attrice russa Xsenia Rapoport. Dietro questo tris di favoriti, ci sono altre due pellicole candidate al premio più prestioso, ovvero quello per il miglior film: "Anche libero va bene", convincente opera prima di Kim Rossi Stuart, che ottiene in tutto cinque candidature; e "Centochiodi" del veterano Ermanno Olmi ("ma io mi sento ancora giovanissimo", scherza lui con i cronisti), che ne strappa invece otto. Per il resto, vanno citate le sei segnalazioni alla vittoria finale ottenute da "Saturno contro": il film di Ferzan Ozpetek ne colleziona sei, ma resta escluso da quelle per film e regia. Consolandosi con le sue due attrici, la protagonista Margherita Buy ("ma vincerà la russa della 'Sconosciuta'", prevede lei) e l'amergentissima Ambra Angiolini. Delusione, invece, per "N - Io sono Napoleone" di Paolo Virzì: sei nomination, ma tutte in tono minore. A parte, forse, quella a Valerio Mastandrea come migliore non protagonista.




















Ma i veri "trombati" di questa edizione sono Pupi Avati e Giovanni Veronesi: le loro opere - rispettivamente, "La cena per farli conoscere, "L'amico di famiglia" e "Manuale d'amore 2" - ottengono poco o nulla. Discorso diverso per l'esordiente Alessandro Angelini, che col suo "L'aria salata" ottiene quattro nomination, tra le quali due importanti: migliore regia di opera prima, migliore attore non protagonista (Giorgio Colangeli, già premiato alla Festa di Roma). E per un altro veterano, Marco Bellocchio, che col "Regista di matrimoni" colleziona tre candidature (tra cui la migliore regia e la migliore attrice, Donatella Finocchiaro). E adesso, per conoscere i vincitori, bisogna attendere il 14 giugno...

(La Repubblica, 8 maggio 2007)

1 comment:

Anonymous said...

You can read the New York Times review of Crialese's Film (in English is "Golden Door"):

"Those Tired, Those Poor: A Journey as Important as Its Destination

By A. O. SCOTT
Published: May 25, 2007
In its basic outline the story told in “Golden Door,” Emanuele Crialese’s beautiful dream of a film, is hardly unfamiliar. Some version of this immigrant’s tale — setting out from the old country, crossing the Atlantic in steerage, arriving at Ellis Island — is part of the family history of millions of Americans. But what makes Mr. Crialese’s telling unusual, apart from the gorgeousness of his wide-screen compositions, is that his emphasis is on departure and transition, rather than arrival.

His film takes its English title from the Emma Lazarus poem about the Statue of Liberty, but the lady in the harbor, like the rest of America (apart from Ellis Island), remains unseen as the director takes us up to the door but not through it. The Italian title, “Nuovomondo,” means “new world,” but this too is a bit misleading. It is the Old World that dominates this chronicle of Italian peasants striking out for a future they can barely imagine, and the achievement of the movie is to immerse the modern viewer in a way of perceiving the world that has nearly been forgotten. You may have looked at stiff, yellowing pictures of ancestors from a century ago and wondered what they thought and felt, and it is this kind of curiosity that “Golden Door” comes remarkably close to satisfying.

In the days before aviation the physical distance between rural Italy and New York City was vaster than it is now, but “Golden Door” is as much about time travel as it is about the geographical kind. Salvatore Mancuso (Vincenzo Amato) and his family effectively live in the Middle Ages, cut off from nearly every manifestation of modernity. When Salvatore strikes up conversations below decks, he is startled to learn that people from other villages speak a common language.

Illiterate and superstitious, he is first enticed to embark on the journey by crude postcards that show America as a place where giant coins grow on bushes, where onions are as big as donkey carts and chickens as big as donkeys. And when he must make that decision, Salvatore scrambles up a craggy hill with a stone in his mouth, laying it down at the shrine of a saint whose supernatural counsel he seeks.

The actual America, which is to say Ellis Island, is shown as a place of rigorous but not altogether malignant bureaucratic procedure, where the new arrivals are subjected to physical and psychological tests meant to determine their fitness. (Arranging differently shaped blocks in a rectangular tray does not seem inherently more rational than carrying a stone up a hill in your mouth.) There is also a decorous if somewhat creepy marriage market, where bachelors who have established themselves in America offer themselves — and legal status — to women from back home.

The film does not patronize Salvatore, who is brave, dignified and clever as well as unlettered. He gathers his grandmother, his son and his brother (who does not speak and may not be able to hear) along with two young mail-order brides from the village and does his best to protect them all on their journey.

Before boarding the boat they encounter an Englishwoman named Lucy Peters (Charlotte Gainsbourg), whose air of almost aristocratic refinement stands in striking contrast to their rough rusticity. Why this delicate, entitled creature should be joining the wretched refuse is never explained (though an American immigration official does note that it’s unusual to find an Englishwoman in a boatload of Italians), a decision that contributes to the film’s mysterious, almost magical atmosphere.

The wary infatuation that begins to flicker between Lucy and Salvatore provides a lovely note of romance, and the sentimentality that inevitably infuses a story like this rarely feels soft or overwrought. There is fear and confusion on the faces of the travelers, but also expectation and wonder. And even if we know, more or less, what lies in store for them — their children will be our parents and grandparents after all — we can’t help but share in their feeling of anticipation.

“Golden Door” is rated PG-13 (Parents strongly cautioned). There is some brief nudity.

GOLDEN DOOR

Opens today in Manhattan.

Written (in English and Italian, with English subtitles) and directed by Emanuele Crialese; director of photography, Agnès Godard; edited by Maryline Monthieux; music by Antonio Castriganò; production designer, Carlos Conti; produced by Alexandre Mallet-Guy, Fabrizio Mosca and Mr. Crialese; released by Miramax Films. Running time: 112 minutes.

WITH: Charlotte Gainsbourg (Lucy), Vincenzo Amato (Salvatore), Aurora Quattrocchi (Fortunata), Francesco Casisa (Angelo), Filippo Pucillo (Pietro) and Vincent Schiavelli (Don Luigi)."

Gentiluomini si nasce, non si diventa. O forse si spaccia.

  Carissimi,  "The Gentlemen" (2019) di Guy Ritchie, gangster movie con quel tocco ironico e stilizzato alla Wes Anderson, ritorna...